1. Zorg dat de e-mail geschikt is voor mobiele apparaten
Ofwel; gebruik een zogeheten ‘responsive’ template. Gemiddeld opent 66% de e-mail op een smartphone of tablet. Het is dus erg belangrijk dat de nieuwsbrief er dan ook goed uit ziet op die apparaten en dat de doorklik buttons (ook wel Call to Action buttons genoemd) makkelijk aan te klikken zijn op een kleiner scherm.

‘Gemiddeld opent 66% de e-mail op een smartphone of tablet.’
2. Houd rekening met je doelgroep
Het heeft natuurlijk geen zin om een product te benoemen in de nieuwsbrief die de geadresseerde al bij je afneemt. De lezer wordt dan ook niet getriggerd en gaat ook niet over tot actie. Door verschillende mailinglijsten (ofwel segmenten) aan te maken, kan je ook maatwerk nieuwsbrieven gaan versturen.
3. Ga voor een overzichtelijk template
Naast dat het herkenbaar moet zijn waar de e-mail vandaan komt (is de huisstijl voldoende doorgevoerd?) moet het vooral een overzichtelijke en professionele e-mail zijn. Denk aan; pakkende koppen en call to action buttons, korte maar krachtige teksten en passende (bij voorkeur echte) fotografie.
4. Gebruik je beelden? Gebruik dan ook ALT-tekst
De alt-tekst van een afbeelding krijgt jouw relatie te zien als hij de afbeeldingen van de nieuwsbrief (nog) niet heeft geladen. De alt-tekst beschrijft wat er op de afbeelding staat.
5. Ga voor kort maar krachtig
Doel van e-mailmarketing is dat de ontvanger getriggerd wordt om de e-mail te gaan lezen en over te gaan tot actie. Vaak is die actie ‘door gaan naar de website’. Die zogeheten conversie wil je natuurlijk zo hoog mogelijk hebben, dan betekent dat de nieuwsbrief korte, enthousiasmerende en pakkende teksten moet bevatten.