Check all our services

Service v4

3
minuten leestijd
April 6, 2021

Het schrijven van een goede briefing

Heb je moeite met het schrijven van een sterke en duidelijke briefing? We helpen je door de briefing op te delen in drie voorwaarden: informeren, dirigeren en inspireren. De briefing is namelijk een belangrijk en essentieel onderdeel van de eerste fase van een creatieve opdracht.

about

De eerste voorwaarde, het informeren

Soms word je als reclamebureau verrast door een briefing van meerdere pagina’s. Het nadeel hiervan is dat de kern, het daadwerkelijke probleem moeilijk is te ontdekken. De vraag is natuurlijk: wat is het werkelijke probleem? Het probleem kan je duidelijk omschrijven door de volgende punten erin te verwerken:

  • De aanleiding van de opdracht.
  • De primaire doelgroep en eventuele secundaire doelgroepen.
  • Het imago van het merk of de onderneming bij de doelgroep(en).
  • De visie, missie en kernwaarden van het merk of de onderneming. 

De tweede voorwaarde, dirigeren

Hier wordt het schrijven van de briefing al een stuk moeilijker. Je gaat namelijk bepalen hoe veel vrijheid je het reclamebureau gaat geven in de opdracht. Heb je al een verwachting in je hoofd of mogen ze je verrassen? Als er een duidelijke briefing geschreven wordt met daarin de verwachtingen en een duidelijke opdracht kan er later ook bepaald worden of het reclamebureau de opdracht goed heeft uitgevoerd.


Heb je al een verwachting in je hoofd of mogen ze je verrassen?

In dit stukje van de briefing kan je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Wat is de concrete opdracht?
  • Zijn er verwachtingen? Zo ja welke?
  • De gewenste aanpassing: is het restyling of geheel nieuw concept/ontwerp?
  • Wat is de gestelde deadline?
  • Wat is het beschikbare budget?

De derde voorwaarde, inspireren 

Dit is vaak het onderdeel dat niet verwerkt zit in een briefing. Als ontwerpers moeten we ons inleven in jouw onderneming of merk. Via een briefing kun je ons makkelijk inspireren door eventuele bijlagen toe te voegen. Zoals eerder gemaakte uitingen, huisstijl elementen of inspiratie die jijzelf hebt gevonden voor de opdracht. Hierdoor kunnen we ook inspelen op hetgeen wat je zelf persoonlijk mooi vindt. We kunnen dan de mogelijkheden bekijken en meenemen in ons ontwerpproces.

Heb je al deze punten verwerkt in je briefing? Dan heb je een super goede briefing geschreven, waarin de opdracht duidelijk en concreet beschreven is.

 

Toe aan een frisse blik? Maak een afspraak

related