Check all our services

Service v4

4
minuten leestijd
March 2, 2021

Online marketing voor goede doelen

Uit cijfers die de Volkskrant publiceerde, kunnen wij concluderen dat goede doelen steeds minder vaste donateurs hebben. Afgelopen jaren verloor Greenpeace 9.000 donateurs, Unicef 12.000 en OxfamNovib 16.000. Verschillende experts geven aan dat mensen niet meer een maandelijks vast bedrag willen betalen aan goede doelen. Men geeft liever eenmalig of op projectbasis een donatie te willen doen. Met name de jongere generatie wil nergens aan vast zitten. De andere trend is dat men op andere manieren betrokken willen zijn met goede doelen. Men wil vaak zelf actie ondernemen voor een goed doel.

about

Deze nieuwe ontwikkelingen vragen om een nieuwe aanpak. Vanuit onze jarenlange ervaring met goede doelen (online) marketing, willen wij een aantal tips aanreiken om jouw (online) marketing een boost te geven. Hierbij leggen wij de nadruk op het terugwinnen van het donateurs vertrouwen door het delen van nieuwe ontwikkelingen en voldoende zichtbaar te zijn voor donateurs.

Nieuwe media gebruiken  

Veel goede doelen houden nog steeds vast aan traditionele media als belangrijkste kanaal voor de werving. Dat hoewel wij al jaren een verschuiving zien van offline naar online media. Daarmee zeggen wij niet dat offline niet meer werkt, maar raden wij vooral aan om online media net zoveel aandacht te geven als de offline mogelijkheden. Met name de jongere generatie is online te vinden. Denk hierbij aan media zoals Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Snapchat en YouTube. Zakelijke donateurs kunnen in Nederland worden bereikt op LinkedIn. 



Mensen raken met storytelling

Uit de cijfers van het CBF kunnen wij concluderen dat het vertrouwen in goede doelen een dalende trend heeft ingezet. Daarom raden wij aan om donateurs mee te nemen in recente ontwikkelingen door middel van verhalen. Verhalen geven context, roepen emotie op en zorgen daarmee dat mensen het beter onthouden. Gebruik het unieke verhaal van de organisatie om jouw doelgroep authentiek te raken. Als het gaat om een project is het goed om de structuur van Jeff Walker aan te houden waarbij er nagedacht wordt over Pre-launch, Launch en Post launch. In de Pre-launch fase krijgt de doelgroep een inleiding van het project, in de Launch fase worden donateurs daadwerkelijk gevraagd om te doneren en in de Post launch fase wordt de impact getoond dat de donatie heeft gehad. Storytellen kan
off- en online verteld worden. Toch is online doorgaans efficiënter en goedkoper. Feit blijft dat niet iedereen online te vinden is. Voor die groep is het goed om ook offline mee te nemen in de marketingmix. Stories zijn een goede social feature om dagelijks verhalen te vertellen aan een jongere doelgroep. De feature is te vinden op Facebook, Instagram, Snapchat en tegenwoordig ook op LinkedIn. Met persoonlijke Stories laat je de donateurs dicht bij jouw organisatie komen.

Per project doneren

Op de website van veel goede doelen kunnen bezoekers eenmalig doneren aan de organisatie of doorlopend. De donatie wordt door de organisatie ingezet om verschillende projecten te financieren. Op die manier ligt de controle in de hand van de organisatie. Die benadering wordt steeds minder gewaardeerd door donateurs. Volgens cijfers van het CBF, bepalen donateurs aan welk doel ze geven op basis van het bestedingsdoelen. Daarom doen goede doelen er goed aan om donaties te vragen per project. Op die manier wordt het voor mensen tastbaar waar ze precies hun geld aan uitgeven.

Google Grants

Tegenwoordig is het erg lastig om aandacht te krijgen op de zoekmachines. Wil je bovenaan staan in Google zonder te betalen, dan moet je algauw een SEO-specialist aannemen. Diegene moet je doorgaans ook betalen. Dat is iets wat veel goede doelen zich niet kunnen veroorloven. Google heeft daar rekening mee gehouden. Daarom krijgen goede doelen $10.000 gratis tegoed om te adverteren in Google Ads. Google doet dat onder de naam Google Grants. Google stelt een aantal eisen aan organisaties om mee te mogen doen. Hieronder de eisen:

  • ANBI status
  • CTR boven de 5%
  • Kwaliteitsscore van advertenties boven de 3
  • Minstens twee advertentiegroepen met ieder twee advertenties
  • Minimaal twee actieve sitelinks
  • Geen advertenties op de merknaam van andere organisaties
  • Brede “single word” zoekwoorden worden afgekeurd

Donatie stickers

Instagram biedt zijn gebruikers de mogelijkheid om donaties te vragen voor verschillende goede doelen. Op die manier kunnen goede doelen hun volgers mobiliseren om op hun eigen persoonlijke Stories een donatie stickers toe te voegen, waarmee vrienden direct kunnen doneren aan een goed doel. Die functie kan ook gebruikt worden wanneer men live gaat op Instagram. Op die manier kunnen goede doelen gebruikmaken van actualiteiten. Stel je bent op een plek waar letterlijk zojuist een ramp is gebeurd. Je kunt dan via de “live functie” jouw verhaal delen. Vervolgens kun je ervoor kiezen om op jouw live Instagram video, een doneersticker toe te voegen om te zorgen dat jouw vrienden de lokale bevolking steunen.

LinkedIn gebruiken om bedrijven te bedanken

De laatste jaren wordt het voor bedrijven steeds belangrijker om te zorgen voor sociaal bewijs in verband met MVO. Door zakelijk donateurs op LinkedIn openbaar te bedanken, zorgen goede doelen ervoor dat zakelijk donateurs werken aan een positieve reputatie. Best practice is om te zorgen dat er een afbeelding wordt ontworpen waarin het logo en de donatie van de zakelijke donateur wordt verwerkt.

Nieuwsbrieven per mail

Mail marketing is nog steeds een van de meest converterend medium die je kunt inzetten in de onlinewereld. Mocht je een groot donateurenbestand hebben, dan doe je er goed aan om de mails te segmenteren op basis van de verschillende projecten. Op die manier bied je de doelgroep precies de informatie die zij interessant vinden. Nieuwsbrieven zijn vooral effectief als je kunt leren van de manier hoe jouw doelgroep interacteert met de content. Door gebruik te maken van een mailingtools als Mailchimp, kan je op basis van data bepaalde keuzes maken. Daarnaast bieden ze de mogelijkheid om te optimaliseren op verzendmoment en vormgeving. 

Mocht je vragen hebben op basis van deze blog, neem dan gerust contact op!


Andere bronnen:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4858716/goede-doelen-filantropie-geld-donateurs

https://www.cbf.nl/uploads/publications/ndp-september-2020.6f22c1.pdf



Toe aan een frisse blik? Maak een afspraak

related